Thursday, February 26, 2009

786: Alhamdulillah Syukur...



786...digit nombor yang agak sensasi dan seksi kini...3 digit nombor ini aku mula kenali semasa mengikuti Kursus Induksi utk pengesahan jawatan pada tahun 2004 yang lalu di Sungai Petani.

Biasa ler...dalam kursus tersebut kita dibahagikan beberapa group..dan setiap group kena ada identiti masing2...yakni nama kumpulan dan logo masing2...group aku nie...yg paling lantang bersuara dan mengkritik group2 yang lain...

Masing2 kumpulan hendak memaparkan imej yang 'Islamik' pada group dan logo masing...sehinggakan ada ahli group aku ni tak puas hati ngan logo group lain semasa presentation diorg...terpancul ler perkataan...logo macam 'kedai restoran makan 786' jer....

Hehehe....dari situ aku mula tau...bahawa nombor '786' ini adalah utk sebahagian kecil warganegara M'sia dan PATI yang ada bumi Malaya kini...

Bertambah kelakar lagi dengan penggunaan nombor '786' ini..adalah pada malam Munajat & Perhimpunan Kembalikan Kerajaan Rakyat' pada malam 8hb Feb di Residensi Rasmi MB Perak...Cikgu Azmi TERAS dalam nada berseloroh dalam penerangannya mengatakan ada pihak yang menyatakan Zambry Kadir sebagai MB786...huhuhu....

Maka dari situ...bertambah meluaslah penggunaan nombor '786'...bagi aku tidak salah utk penggunaan nombor tersebut kepada individu...sebab nombor tersebut mungkin melambangkan jati diri, bangsa dan keturunan atau kelompok tertentu...

Mcm sahabat Nabi SAW...digelar sebagai Salman al-Farisi....sebab datang dari negara Parsi....kalo kita gelarkan ia Zambry 786....mungkin asalnya ia datang dari kelompok '786'...

Kawan aku di N9 pernah tanya aku...ko pegawai kerajaan blahmana??...PR ker BN???..aku jawab ler...aku pernah berada merasai 2 zaman tersebut....tapi skang aku memasuki era baru....era zaman haram BN786....nie kumpulan gelap mana plak???...tanya dia kehairanan...hehehe...

Dengarlah lagu '786' nie..

No comments: