Sunday, July 13, 2008

Gambar Tolak Bala / Sial / Santau!!!...

**Inilah potret yang dipercayai mampu menolak bala, santau dan mendatangkan rezeki

Hahaha....ruper nyer gambar nie penuh dengan kepercayaan khurafat!!!...begitulah kesimpulan yang bleh aku buat selepas mendapat penjelasan dari seorang tokey kedai makan di Simpang, Taiping..

Sebenarnya, gambar nie sering menjadi tanda persoalan dalam pemikiran aku sejak 4 tahun yang lalu...mana tidak nyer...sejak ditugaskan di P.Hulu nie...aku sering kuar berjalan2 dan makan2 di kedai2 makan dan restoran2 sekitar daerah Baling, Kedah nie..sering kelihatan gambar ini tergantung diruang dinding premis tersebut...

Malahan, jika turun di pasar malam di daerah Baling ini aku turut kelihatan potret ini..bukan hanya di situ saja...turut kelihatan oleh mataku ini di kedai2 emas serbaneka, buku..runcit dan sebagainya...bak kata orang..manusia dalam potret tersebut begitu dekat dihati para peniaga...

Aku tidak berdiam begitu saja..malah lidah dan mulut aku ringan bertutur dan bertanya bagi menyelesaikan segala yang bersarang dipemikiran...malah segala persoalan kini terjawab sudah dalam perbualan ringkas aku dengan seorang tokey restoran di Simpang, Perak...antara persoalan aku ialah...:-

1) Siapa manusia dalam potret tersebut???..Apakah kedudukannya??...
Al-Marhum Duli Yang Mulia Sultan Abdul Hamid Halim Shah ibni Al-Marhum Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah (1882 - 1943...mantan Sultan Kedah

2) Apa keistimewaannya??
Menurut cerita mamak tokey restoran tersebut...Al-Marhum Tuanku adalah seorang sultan yang baik dan mempunyai karomah...katanya...jika Tuanku berjalan dan menitahkan jambatan yang dilaluinya tidak runtuh...maka jambatan tersebut tidak akan runtuh...bagi aku mungkin ia menggambarkan Al-Marhum Tuanku mempunyai karomah dan ilmu kasyaf....

3) Kenapa gambar ini digantung???
Menurutnya...belakang pada gambar tersebut ada ayat...ayatnya adalah ayat al-Quran...kalo gantung gambar ini kalo orang nak santau..tak boleh...dan juga sebagai pelaris kedai...

Begitulah antara perbualan dan input yang aku perolehi tentang gambar tersebut..maka secara ringkas keluar dalam hati aku seperti diawal tulisan aku...begitulah gambaran amalan khurafat yang boleh diterjemahkan sebagai satu amalan yang tidak bersandarkan kepada dalil al-Quran dan as-Sunnah dan seterusnya bleh membawa kepada perkara2 mungkar dan kufur..lebih2 lagi syirik kepada Allah SWT...wa na'uzubillah min zalik...

Jangan dipersalahkan hamba Allah dalam gambar tersebut...tapi salahkan kepada mereka2 yang mempercayai hamba Allah tersebut mampu memberi kesan baik dan buruk kepada diri mereka...analogi yang mudah..jika kita mempercayai bahawa si doktor mampu memberi kesihatan kepada kita...kita silap...yang mampu memberi kesihatan adalah Allah..si doktor dan ubat2an tersebut adalah sebagai medium untuk kita berikhtiar untuk menyuburkan kesihatan kepada diri kita...maka dr situ lahir konsep ikhtiar dan tawakkal...

Sebagai renungan...sama2 kita perhatikan peringatan Allah SWT kepada diri kita dalam surah az-Zumar ayat 3seperti dibawah:

وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
"dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya".

WA

2 comments:

ummi said...

Salam ida..ish ish baca citer ida ni, macam x masuk akal je orang2 ni..ada ke?? kira dah jatuh khurafat laa..nauuzubillah..kena suh diaorang ni bertaubat cepat2 kalu betullah citer Ida ni..Ida duk kat Kedah ye..area mana? Adik ipar n mak sedara kak ada duk sana, Taman Sejati Indah..Sg. Petani..

SinaRRasuL said...

salam k ummi...cite nie hasil research my hb laa..hihi..x psl2 dia dok musykil psl gambo nie asyik b'tempek kat kedai2 mkn.Tokey restoran tu mmg ckp camtu..mmg khurafat dorang nie..zaman2 skang pun ada gak yg dok caye cite x msk dek akal nie..mcm2 ler ummi..ida kat perak..tp nun jauh di peng.hulu..sempadan ngan baling..kalo ke SP tu dlm 45 min jer..bila dtg SP singgah ler sini...