Monday, August 25, 2008

Anda Kenal Siapa Mufti Wilayah Persekutuan Skrg??

**S.S Dato' Wan Zahidi Wan Teh - Mufti Wilayah Persekutuan


Bertambah glemer plak dato' mufti nie skang yer....post aku kali nie bukan nak aibkan dia yg ketika ini menjadi pakar rujuk para wartawan dan media arus perdana ketika ini...statement dia skang seolah2 nak membela pihak krjaan BN....maka dicarinya rujukan2 dari ulamak yang tak berapa nak muktabar untuk menguatkan hujjahnya...dan aku merasakan dia memang ahli BN/UMNO....sebagaimana mufti wilayah yang sebelum ini...kalo tak aku tak leh ler jumpa dia kali pertama menyertai rombongan kjaan Perak ketika di Jordan dulu....

Bukan masalah pada BN atau UMNO...tapi bagi aku...bila berjawatan mufti...suara dan pandangan dato' mufti perlu mengatasi atau berada atas dari perkara itu...suara dato' mufti perlu berkisar pada mengatasi permasalahan ummah...bkn pada memenangkan sesetengah golongan bangsawan di atas sana...

Pertamanya..aku mula mengenali dato' mufti nie...ketika rombongan kjaan negeri Perak ke Jordan pada hujung tahun 99 atau awal 2000....ketika tu...dia bukan ler dato' mufti...tapi dari gerak gaya, kami sebagai pimpinan pelajar amat kurang senang dengan lagak sombong dan tak bertegur sapa dengan kami ketika mengiringi rombongan kjaan negeri...biarkan ler...itu cerita lama....mungkin masalah peribadi aku dan sahabat2 ngan dia...

Tapi...yang keduanya...ketika aku pulang ke Msia pada 2001...aku dapat pita video tentang debat olok2 PAS vs UMNO mengenai Isu Takfir...antara salah sorang ahli tersebut...terselitlah nama Wan Zahidi Wan Teh...inilah nilai mufti wilayah....

Dan yg ke-3nya...kalo dato' mufti nie balik ke Perak....org Perak idak memandang hujah dato' nie...nilai peribadi dan maruah awak terlalu rendah untuk diterimapakai segala pandangan dan hujah dato' tu....itu hakikatnya...

Ke-4 nyer...ketika isu rakyat menyerang kjaan....suaranya terkehadapan...maka berpusu2 ler wartawan ke biliknya...mahukan pandangan....ketika ummat mahu mengetahui isu2 berkaitan rasuah...perniagaan forex, MLM, skim cepat kaya, konsert dan sbgnya....suaranya tidak kelihatan....dato' hanya pembela golongan atasan pemerintah...tapi dato' tak bersuara untuk membela ummah dibawah...

Seterusnya ke-5...anak2 buahnya di Jab.Mufti Wilayah...ketika aku berbual2 ngan staf jabatannya...dia cukup ambil berat bab2 politik ne...bila dijemput untuk ceramah...disuruh tukar tajuknya...cth: Keta'atan Kpd Ulil Amri...sudah ler dato'...dato' hanya taat babi buta jerrr....udah taat babi buta hendak tarik hidung lembu turut serta jadi babi...mana blehhh bebbb!!!!!

Yg akhirnya ke-6 nyer....kini dia menjadi pakar rujuk buat para wartawan membela akuan sumpah kebenaran 'pungkuoqqq' si Saiful tu.....sama jer dato' mufti nie ngan bekas Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan...Datuk Dr Ismail Ibrahim tu....pertikaikan orang bleh baca kitab feqah ler....pegawai agama rendah ler...samakan pembangkang ngan Adullah bin Saba' ler....kaedah qiasan mana plak dato' guna nie...merendah2kan pegawai sendiri ler plak....udah2 ler dato'...

Mungkin kasar post aku kali nie...maaf ler...tapi masalah sebenarnya ialah...aku tak leh tahan tgk org berjawatan agama gunakan agama ke arah yang songsang....menjadi pembela kepada yang batill....udah ler diperbodohkann oleh Tun Dr M...lepas tu...kuar statement...nak perbodohkan plak ummah dan orang2 awam....inilah buktinya....ada 15 siri semuanya...atas tajuk 'Lakonan Debat UMNO-PAS tajaan BN'

1 comment:

Anonymous said...

belajar di jordan? berilmu tetapi biadap!