Wednesday, June 18, 2008

Data Bukti Kerajaan Selesa Dengan Kenaikan Harga Minyak Mentah

Data daripada Bank Negara Malaysia dan Pembendaharaan Negara membuktikan bahawa Kerajaan sebenarnya selesa dan mewah akibat kesan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia.

Data Pembedaharaan menunjukkan kenaikan pendapatan hasil kerajaan melonjak semenjak Abdullah Ahmad Badawi menerajui negara dan lonjakan ini adalah disebabkan kenaikan hasil yang diperolehi kerajaan menerusi

• Cukai Langsung dari Cukai Pendapatan Syarikat Petroleum yang meningkat dari RM 11.5 B pada tahun 2004 kepada RM 20.7 B dalam tahun 2006.
• Cukai Tak Langsung dari Duti Eksport Petroleum yang meningkat dari RM 1.5 B pada tahun 2004 kepada RM 2.3 B pada tahun 2006.
• Hasil Bukan Cukai – Dividen Petronas daripada RM9.1 B dalam tahun kewangan 2004 yang melonjak 100% kepada RM18.0 B pada tahun berakhir 2006.
• Hasil Bukan Cukai – Royalti Petroleum dan Gas yang meningkat dari RM2.5 B pada tahun 2004 kepada RM4.2 B pada tahun 2006.
(Data di atas diperolehi dari sumber Pembedaharaan Negara dan boleh di lihat umum di http://www.treasury.gov.my/view.php?ch=24&pg=183&ac=1443&fname=attachment&dbIn



Kenaikan pendapatan kerajaan ini adalah berkait rapat dengan keuntungan besar yang diperolehi oleh syarikat Petroleum terutamanya Petronas yang mengaut keuntungan terus daripada kenaikan harga pasaran minyak mentah dunia.

Bagaimanapun, Data daripada Bank Negara Malaysia menunjukkan perbelanjaan kerajaan untuk subsidi tidak melonjak dengan ketara akibat daripada kenaikan kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Data Bank Negara menafikan hakikat yang cuba diutarakan oleh kerajaan bagi menaikan harga bahan bakar untuk kenderaan di Malaysia.

(Data Bank Negara boleh di lihat di http://www.bnm.gov.my/files/publication/msb/2007/11/pdf/6.3.pdf)

(Walaupun data berakhir pada tahun 2006, tetapi kita boleh bayangkan trend di antara kenaikan harga minyak dan peningkatan perolehan kerajaan apabila pasaran minyak mentah dunia terus melonjak pada tahun 2007 dan 2008.)



Data yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia menunjukkan pada tahun 2004, Kerajaan membelanjakan sebanyak RM5.8 B untuk segala subsidi iaitu termasuk subsidi bahan bakar, subsidi bahan makanan dan lain-lain.

Pada tahun 2005, perbelanjaan kerajaan bagi tujuan subsidi bagaimanapun meningkat hampir 3 kali ganda kepada RM13.4 B tetapi perbelanjaan untuk subsidi bagaimanapun menurun semula pada tahun 2006 kepada hanya RM10.1 B sedangkan mulai 2006 desas-desus dalam kerajaan untuk menamatkan pemberian subsidi bahan bakar mula timbul.

Walaupun kenaikan pendapatan hasil kerajaan dari sumber Petroleum meningkat dengan mendadak yang membuktikan hasil kerajaan turut meningkat setiap kali harga minyak mentah dunia meningkat, tetapi subsidi yang dikeluarkan oleh kerajaan tidak meningkat pada peratusan yang sama.

Kerajaan membiarkan rakyat menanggung beban kenaikan harga minyak mentah dunia sebaliknya kerajaan menikmati perolehan yang amat positif dari kenaikan itu.

Sebalikanya data-data dari kerajaan jelas menunjukkan kerajaan sebenarnya mampu dengan selesa menurunkan harga bahan bakar petrol dan diesel dengan meningkatkan subsidi setanding dengan peratusan kanaikan perolehan kerajaan.

Sebaliknya, kerajaan bertindak menaikan harga minyak. Rakyat dijanjikan dengan menanggung sendiri beban kenaikan harga minyak, kerajaan akan mempertingkatkan taraf hidup dan kualiti hidup penduduk menerusi pembiayaan projek-projek yang mampu meringankan beban rakyat. Malangnya, walaupun terpaksa menanggung beban kenaikan harga minyak, rakyat tidak pula dapat menikmati janji-janji kerajaan itu. Projek-projek kerajaan yang diumumkan sering dibatalkan dan pembayar cukai dipaksa pula membayar ganti rugi akibat pembatalan kontrak-kontrak oleh kerajaan.

Apa yang jelas lagi bersuluh, beban rakyat bukanlah disebabkan kenaikan harga minyak tetapi disebabkan kebebalan dan sikap tidak bijak Kerajaan yang diterajui oleh Abdullah Haji Ahmad Badawi.

Sumber: http://kickdefella.wordpress.com/2008/06/14/data-bukti-kerajaan-selesa-dengan-kenaikan-harga-minyak-mentah/

Tuan2...sila lihat link ini untuk mendapat gambaran yang lebih jelas:
-------------------------------------------------

Malam tadi aku berkesempatan tengok siaran 'Bersemuka Bersama Media' di TV1 bersama Pengerusi Petronas tak salah saya...geng2 Mericangak...Hassan Merican kot...dengan JJ sebagai perantara dan wakil media dari Bernama dan apa entah salah sorang nyer....Aku juga turut berkesempatan tgk siaran 'Hujah' di TV9...klik di sini untuk melihatnya....menemukan YB Mahfuz Omar dan YB dari Johor...luper aaa...

Jawapan Pengerusi Petronas mengatakan segala rekod perbelanjaan dan akaun nyer hanya dibentangkan kepada PM...kerana syarikat tersebut hanya bertanggungjawab kepada PM dan bukan kepada Ahli Parlimen...

Diakhir kata2nya...dia menerima banyak sungutan dan email dari pekerja2 Petronas...yang sanggup berjuang dilautan dan tinggal anak-bini 2 minggu berhempas pulas mencari minyak...mereka ini mengatakan dicemoh disebabkan kenaikan harga minyak nie....

Untuk pengetahuan warga kerja Petronas...kami rakyat marhain nie...tak cemoh dan marahkan anda...anda telah menjalankan tugas dan amanah yang dipertanggungjawabkan oleh syarikat sebaik yang mungkin...kami hanya bertanya kepada pihak2 yang menaikkan harga minyak tersebut...kami hanya mahukan ketelusan pentadbiran dan kewangannya....

Hasil bumi tersebut adalah milik negara kita...negara kita mempunyai penduduk...penduduknya pelbagai identiti...kami semuanya mahukan ketenteraman dari hasil kurniaan Pencipta...

Tuan2 boleh lihat graf diatas....hasil kantong pendapatan negara ini dari sumber minyak adalah sekitar 35% saja...maknanya M'sia tercinta ini ada pendapatan2 yang lain sebanyak 65% lagi....ini membawa maksud bahawa negara kita ini dilimpahi dengan sumber kekayaan....tapi adakah kita mengecapi kekayaan tersebut????!!!!....

Aku pun heran...pemimpin negara pernah keluar kenyataan...bahawa sumber minyak negara akan kehabisan pada 2011 - 2013...tapi semalam Pengerusi Petronas menyatakan...masih ada simpanan bekalan tersebut untuk 20 tahun mendatang....

Ishhhh 3x....kita asyik dengar temberang diorang jer....tapi tak sampai ler aku kena kelentong....oleh yang demikian...tuan2 perhatikan ler graf di atas untuk dibuat analisa dan rumusan tersendiri....Wallahu A'lam...

2 comments:

jaja said...

people only see what they want to see, and only hear what they want to hear.

ilmu kalau diterjemahkan sendiri tanpa ada penjelasan dari yang lebih arif, mmg tak bermanfaat, malah boleh menyesatkan orang lain.

saya harap awak boleh ajukan pertanyaan2 awak ke orang yang lebih arif dalam industri minyak, and how it works.

orang yang kerja petronas pun sama seperti "rakyat marhain". hutang dan perbelanjaan semua kena bayar walaupun harga semua barang naik. gaji fresh graduate lebih rendah dari gaji pegawai kerajaan.

harga minyak naik, orang petronas pun kena juga. kalau secara perbandingan, dalam 100 orang pekerja petronas, cuma 5 orang je yang mampu pakai kereta selesa macam honda ke. selebihnya?

jgn serang petronas, sokonglah petronas. Sebaiknya tanya pihak berwajib ttg expenditure cukai2 kita, tanya expenditure royalti2 yg petronas BAYAR pada kerajaan.

like i said, saya harap awak dapat bertanya kepada pihak yang arif, jgn berfikir mengikut perasaan, atau mengikut tangki kereta. thanks.

SinaRRasuL said...

hehehe...

Puan Jaja yang dirahmati Allah...

Terima kasih atas respon keperihatinan anda tentang isu minyak nie...tanda anda juga perihatin terhadap tangki minyak petrol anda yang semakin menyusut....

Terima kasih atas segala cadangan tersebut....segala pertanyaan dalam ulasan saya adalah hasil dari sumber pembacaan dan pemerhatian saya terhadap isu semasa dalam berita dan siaran langsung media perdana....

Semuanya itu telah disoal oleh wakil2 saya kepada pihak berwajib..wakil2 saya adalah wakil yang telah saya pilih pada 8hb Mac yang lepas....

Dalam tulisan saya bukannya mencemoh pekerja2 Petronas...tapi tanda saya perihatin dengan rintihan mereka kepada Pengerusi Petronas...

Sudah pastinya isu sebesar ini saya bercakap mahu pun menulis bersama akal fikiran bagi mewakili sahabat2 yang merintih dan sering mendapatkan sumber kewangan bulanan di pejabat saya....

Secara peribadi...saya juga terasa akibatnya...apatah lagi mereka yang saya katakan seperti diatas??!!....

Moga2..kita dapat melihat ke bawah....