Saturday, June 21, 2008

DuRiaN RuNTuH!!!!......

**Pokok durian susu yang sedang mengganas kini..

Alhamdulillah....ketika ini kami sekeluarga dilimpahkan dengan rezeki tambahan kurniaan Ilahi...disamping itu, sebelah kediaman kami ada sebatang pokok durian yang sedang lebat berbuah dan sibuk meruntuhkan buahnya di atap garaj kereta rumah...hehehe... akibatnya lepas nie...terpaksa ler ganti atap2 genting tersebut... sudah menjadi agenda tahunan...
**Tak boleh nak jolok buah nie...hehehe...

Alhamdulillah...buahnya cukup lebat kali ini...isinya juga cukup meng'aroma'kan lubang hidung dan tekak yang menelannya...sudah menjadi kebiasaan bulan Jun - Julai setiap tahun, kami sekeluarga berpesta mengutip buah durian...buah durian yang lebih2 kami akan agih2kan bersama kakitangan pejabat...boleh perhatikan gambar di bawah...

Aku pulak tak ler bernafsu sangat ngan durian...hanya mampu 2-3 ulas jer skali makan...walaupun lahir di tempat yang terkenal ngan buah durian...Batu Kurau...tapi kalo dibuat bubur atau tempoyak...insyaallah...yang tu aku 'berahi' ler skit...

Zaujah aku...hmmm...dia nie pantang...lahir kat Besut...suka bebenor ngan durian nie...kalo bagi budu kat dia...jawab nyer muntah...kalo teman...yang tu ler sedap...teringat masa2 blajor dulu...kalo udah malas nak masak tu....jawab nyer nak mudah..makan nasih berkuah budu ngan ikan goreng dan telur dadar...fuhhhhhh!!!!!...cukup sodapppp....
**Mari ler beli buah durian nie....besttt!!!!

Tapi bila masuk kat anak...si Fauzul Iman Reza tu....tak ler nampak sangat dia suka ngan durian tu...dia kata tak best buah durian tu....mungkin sebab dia kecik lagi...hehehe....tambahan pulak...aku suka ngusik dia ngan buah durian tu....dia jadi takut...sebab tajam durinya...

Bila sebut bab durian runtuh nie....alhamdulillah...minggu lepas...yakni hari Jumaat 13hb Jun...aku menerima 'Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Bg Tahun 2007'...insentif dan hadiah yang aku terima berupa - Sijil Perkhidmatan Cemerlang & Hadiah berupa kewangan sebanyak RM1,000....

Itulah nilaian dan ganjaran disisi manusia terhadap prestasi perkhidmatan yang telah aku laksanakan...Moga2...aku tidak terpersona dengan semua itu...trus aku teringat satu hadis Nabi SAW...pesanan baginda SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya setiap amalan itu adalah dipenghujung"...

Moga2...aku mampu tetapkan hati dan istiqomah dalam gerak kerja dalam usaha menjadikan ia sebahagian dari ibadah kepadaNya...kerana cabaran dipertengahan amalan amat kuat dan menggoncang konsentrasi diri untuk menuju pencapaian yang berkualiti di pengakhirannya...kerana nilaian Allah mahupun mansia adalah dipenghujung setiap pekerjaan...

Menjadi motto pada diri dan warga kerja aku di pejabat...'Sentiasa Menampilkan Khidmat Terbaik'...kerana yang terbaik itu adalah milik Islam...sudah pastinya..pencapaian tersebut perlu digembelingkan tenaga bersama buah fikiran...disamping ilmu pengetahuan sebagai asas sumber rujukan..
**Sijil Perkhidmatan Cemerlang & Wang Rebet

Selain dari itu...minggu lepas jugak ari Sabtu 14hb Jun..merupakan hari pertama bayaran rebet untuk kereta bawah 2000cc dan motor bawah cc berapa entah....Alhamdulillah...aku dah ambil bayaran rebet tersebut...RM625 bagi kereta dan RM150 untuk motor....

Semuanya ini adalah gara2 kenaikan harga minyak...walaupun aku kurang bersetuju dengan kenaikan harga minyak tersebut tapi..hak yang telah diberikan tersebut tetap aku ambil...

Begitulah durian runtuh yang aku alami kini...dalam suasana kenaikan harga minyak dan barang...alhamdulillah....ha za min fadhli rabbi...syukran lillah...amin...

No comments: