Thursday, June 5, 2008

Menuju Petrol Tanpa Subsidi




Bersediakah kita ke arah petrol tanpa subsidi??...bersedia dari sudut mana??...dari sudut kewangan ler....adusss...sungguh sadis RM aku dalam kocet seluar...semakin menipis dan semakin berkurangan nilainya...sungguh pun bergaji RM2,000 ke atas...tapi nilainya sama seperti aku mula2 kerja dulu...RM1,000...

Bila terkenang peristiwa 2003 dulu...kos sara hidupku ketika itu hanya aku sorang....masa itu masih memegang status 'teruna sunti' lagi...dok umah sewa bersama 4-5 orang kawan2...masih ber'kapchai' lagi dengan motor Suzuki GSX...berplat nombor ACY 7125...

Utk sara perut aku nie...sekadar makan nasi berlauk ikan bilis dan segala sayur yang berkuah utk menjadi pelincir makanan trus ke perut aku tanpa sekatan di kerongkong...itu ketika makan lunch waktu rehat kerja...paginya seperti biasa....roti canai ngan teh tarik...Malamnya pulak...soru aku nasik goreng kampung dan teh o ais....memang save budget btul...

Tapi kini...gaji udah besau....kos nak menyara pun makin bertambah...ditambah dengan kenaikan harga petrol....kalo diikut jiwa muda dan a'mmarah...nescaya maki dan celaan dihamburkan ke atas kenaikan harga petrol nie....

Dalam dok mengimbang perasaan a'mmarah dan kerasionalan apa yg terjadi ini...aku masih belum membuat satu keputusan yg terbaik utk diri dan keluarga menghadapi saat ini...kesimpulannya...'uwangnya nipis dan terhad...keperluaannya banyak dan mahal'......sungguh berbisa RM 0.78 sen itu...adusss.....

No comments: