Friday, March 28, 2008

Selamat Menyambut Umur 3 Thn Utk Iman...


Sejak minggu lepas letih jugak rasanya..semalam baru leh duduk kat umah sendiri, last saturday pegi kl, ada kenduri,ahad dah blk.On Monday lak, rush ke taiping..abah Iman ada kursus kat Lumut,Khamis baru lah blk umah.Birthday Iman on Tuesday..nak celebrate pun x best aa..abah xde...Bila discuss blk ngan my hubby..postpone jer lah party utk Iman...Ni baru ler lehh msk blog..
Anyway,Happy Birthday Iman!!! 25hb Mac 2008 , genaplah usia Iman 3 tahun.Seiring dengan peningkatan usianya,pelbagai aksi dan perangai yang dipamerkan.He’s talking non-stop,asking more questions,jumping and running around more.Karenahnya kadangkala mencabar kesabaran.Very challenging.Namun, itulah dunia kanak-kanak yang sedang Iman lalui.Masa untuk dia meneroka,melakukan eksperimen, dan mencari pengalaman di persekitarannya.Seperti mana yang Ummi dan Abah telah laluinya berpuluh-puluh tahun dahulu.Cuma sekarang, makin terasa betapa beratnya tanggungjawab yang perlu dipikul. Tanggungjawab sebagai ibu bapa yang tidak pernah off!!Inilah harga yang harus dibayar bagi menjamin zuriat yang dilahirkan selamat dunia dan akhirat.Insyaallah.
Sekarang,mulut Iman semakin rancak bertanya itu ini,setiap patah perkataannya seringkali berakhir dengan perkataan ‘apa’.Itulah yang selalunya membuatkan percakapan saya dengan Iman berlarutan kadangkala tanpa kesudahan.Sebabnya saya kadangkala terputus idea.Mati akal dibuatnya.Di saat itu,saya hanya mampu tersenyum memandang Iman dan berkata.. “Biar ummi pk skejap yea..” kalau dah malas sgt nak layan saya jawab jer x tahu..Saya perlu byk berfikir bila dia start bertanya itu ini.Supaya jawapan yang akan saya berikan sesuai dengan tahap pemikirannya.Supaya dia faham dan satisfied dengan jawapan yang saya berikan.Walaupun kadangkala conversation kami berakhir dengan “ eee...ummi nie..” “..apa ummi nie..x tahu..x tahu..” kalo ayat itu yang keluar dr mulutnya bermakna jawapan saya ada yang x kena dan dia x pus ati..sebaliknya jika “ oooo...ok..” ..bermakna dia puas hati dengan jawapan yang sya berikan.Dan saya akan rasa lega sbb x perlu ulang byk kali..hehehe...

Time tgh menaip nie pun, Iman sibuk ajak main badminton..semput jugak laa mengejar bola yang merata dilemparnya.Ari nie jumaat, abah dia lak blk awal..kena msk dpur awal laa..Iman lak x puas main..sibuk memanggil ajak main lagi..Dah siap msk..cont’ balik ..tetiba lak dia suh repair brek basikal dia rosakk..eeee..geram lerr...mesti ler time saya msk td dia porak perandakan brek tu sampai tertanggal..ntahh laa.....

No comments: